Uitstelgedrag, je niet houden aan je planning, chaos en emoties die alle kanten opvliegen. Weinig zelfvertrouwen, of juist zelfoverschatting. Wie met studenten werkt, weet: zelfregulatie is niet iets wat studenten komt aanwaaien – al was het maar omdat die vermaledijde frontaalkwab nog niet ‘af’ is. Hoe kun je je studenten toch helpen?
“Het vermogen onszelf aan te sturen is iets wat we ontwikkelen naarmate we ouder worden. Dat begint al in de babytijd en die ontwikkeling gaat door totdat we volwassen zijn. Het gaat erom dat we onszelf en ons gedrag van een afstandje leren bekijken, en daar invloed op uitoefenen.” Juul Koene is onderzoeker bij het lectoraat Geestelijke Gezondheidszorgvan Hogeschool Leiden, dat veel onderzoek doet naar zelfregulatie. “We weten dat de hersenen van jongvolwassenen nog volop in ontwikkeling zijn. Dingen plannen, vooruitkijken, met geld omgaan, op jezelf wonen, je emoties reguleren: dat zijn allemaal dingen die uitdagend kunnen zijn.”