menu

Digitale audio als leermiddel in het onderwijs

De populariteit van digitale audio is de afgelopen jaren sterk toegenomen, met name onder jongeren. Zo blijkt uit een rapport van Markteffect dat bijna de helft van de Nederlanders van 18 jaar en ouder wel eens naar podcasts luistert. Deze ontwikkeling biedt nieuwe mogelijkheden voor het onderwijs.

Om op deze trend in te spelen, hebben Anywyse en studiemeister samen digitale audiocontent voor studenten ontwikkeld. In een serie audiomodules genaamd Wysers, kunnen studenten van Fontys Hogeschool audio gebruiken als hulp bij het studeren voor hun marketingvak.

Maar wat is het precies? En wat is de toegevoegde waarde hiervan?

Wat zijn Wysers?

Wysers zijn een unieke vorm van audiocontent die is ontworpen om studenten te helpen bij het leren. Elke Wyser is een informatief audiofragment van 10-15 minuten. Sommige Wysers geven een overzicht van de leerstof en andere bieden meer context om de studenten te helpen de stof te begrijpen.

De Wysers zijn gebaseerd op een didactisch format dat verschillende technieken gebruikt om het onthouden en begrijpen van de leerstof te verbeteren. Door gebruik van herhalingen, voorbeelden en andere leertechnieken helpen Wysers studenten om de lesstof beter te begrijpen en te onthouden.

Hierdoor biedt het studenten de mogelijkheid om te leren op hun eigen tempo en op een manier die aansluit bij hun individuele leerstijl.

Wat voegt het toe?

Er zijn verschillende voordelen van het gebruik van audio als leermiddel:

  1. Flexibiliteit: Wysers geven studenten de vrijheid om te leren waar en wanneer ze dat willen. In plaats van gebonden te zijn aan het zitten achter een bureau, kunnen ze leren op momenten waarop dit anders niet mogelijk zou zijn. Enerzijds heeft dit heeft de potentie om van studeren een gezondere activiteit te maken; het biedt de mogelijkheid om te leren in de buitenlucht, tijdens het maken van een wandeling, of tijdens het sporten bijvoorbeeld. Anderzijds is het tijd-efficiënt; de tijd die studenten bezig zijn met andere activiteiten kunnen ze nu combineren met het beluisteren van een Wyser. Dit geeft hen bijvoorbeeld de mogelijkheid om te leren tijdens reistijd in het openbaar vervoer, tijdens het uitvoeren van huishoudelijke taken, of tijdens het doen van boodschappen.
  2. Toegankelijkheid: Digitale audio is daarnaast een laagdrempelige manier van leren, door de toegankelijke en vermakelijke aard.
    Het eerste deel van laagdrempeligheid komt door de toegankelijke manier waarop studenten kunnen leren. Studenten dragen de benodigdheden – een apparaat met internetverbinding – vaak al de hele dag bij zich. Het enige wat ze dan nog hoeven te doen, is luisteren. De tweede reden voor toegankelijkheid is dat in digitale audio de grens tussen leren en vermaak vervaagt. Hoewel leren en vermaak elkaar zeker niet uitsluiten, wordt dit door studenten soms wel zo ervaren. Digitale audio brengt deze concepten samen; niet voor niets luisteren zoveel mensen veel naar informatieve podcasts. Het is makkelijker iemand te enthousiasmeren via audio dan door geschreven tekst. Door deze laagdrempelige en vermakelijke aard, is audio een toegankelijke manier van leren. Dit maakt de stap om te gaan leren voor studenten kleiner, waardoor ze zich beter en makkelijker kunnen voorbereiden op lessen, tentamens en opdrachten.
  3. Individuele behoeften: Om aan de verschillende leerbehoeften van studenten te voldoen, is het belangrijk om een diversiteit van tools aan te bieden die aansluiten bij hun voorkeuren. Studiemeister biedt al een breed scala aan middelen, waaronder teksten, video’s en oefenvragen.

 

Met de toevoeging van Wysers bieden we nu ook een auditieve leerervaring voor studenten die hier een voorkeur voor hebben. Dit is vooral nuttig voor studenten met leeruitdagingen zoals dyslexie, of voor studenten die op andere manieren moeite hebben met leren, waarvoor audio een handig hulpmiddel is om de leerstof beter te begrijpen.

Hoe kunnen studenten de Wysers gebruiken?

Kortom, door Wysers toe te voegen, bieden we een extra toegankelijke leermethode aan studenten die hier een voorkeur voor hebben, die ze de vrijheid geeft te leren waar en wanneer ze maar willen.

De Wysers zijn voor Fontys-studenten daarom gratis te beluisteren via studiemeister. Daarnaast zijn ze voor iedereen toegankelijk via het platform van Anywyse.

Door de Wysers aan te bieden, willen we bijdragen aan een inclusiever leerklimaat door aan te sluiten op diverse behoeften van studenten, en de ontwikkeling en implementatie van innovatieve leermethoden stimuleren.

Via Noordhoff START krijg je toegang tot veel meer artikelen, verschillende events en demo’s en kun je diverse video’s, webinars, gastcolleges, whitepapers en lesmateriaal downloaden.

Onjuiste informatie?

Om je goed te kunnen helpen hebben we de volgende gegevens nodig:

Wij hebben je bericht in goede orde ontvangen!

Contactformulier

Om je goed te kunnen helpen hebben we de volgende gegevens nodig:

Verkeerde
code ingevuld

Om je goed te kunnen helpen hebben we de volgende gegevens nodig:

Fout ontdekt?

Om je goed te kunnen helpen hebben we de volgende gegevens nodig: