menu

De waarheid achter de hype bij onderwijstermen: flipping the classroom

Onderwijstermen als blended learning, hybride leren, flexibilisering, gamification, virtual reality en flipping the classroom vliegen je de laatste tijd om de oren. Maar wat is het precies? En wat kun je ermee als docent in het mbo of hbo? In deze serie de waarheid achter onderwijstermen. De term die in dit artikel in de spotlights staat: flipping the classroom.

Wat is een virtual classroom?
Een virtual classroom is het virtueel nabootsen van een klaslokaal. Studenten krijgen les van een docent, maar zitten niet fysiek in dezelfde zaal. De docent staat namelijk in een speciaal daarvoor ingerichte ruimte met meerdere beeldschermen en apparatuur; de studenten zitten op een andere locatie achter hun eigen beeldscherm. Les op afstand dus. Deze virtual classroom is ontworpen om studenten en docenten die niet samen zijn, een onderwijservaring te geven die vergelijkbaar is met onderwijs in een fysieke leeromgeving.

Waarom een virtual classroom?
Sinds maart 2020 is afstandsonderwijs een grotere rol gaan spelen in het onderwijs. Naast gemak voor docent en student brengt het ook uitdagingen met zich mee. Hoe houd je studenten op afstand gemotiveerd, hoe houd je docenten betrokken? De virtual classroom biedt daarin uitkomst. Het biedt namelijk een online leeromgeving die veel meer mogelijkheden heeft dan Zoom of Microsoft Teams. Als docent sta je in een driedimensionale omgeving waarin je kunt rondlopen. Je overziet alle studenten op het scherm en kunt ze rechtstreeks aanspreken.

Wat zijn de voordelen van een virtual classroom voor de docent?

Een virtual classroom biedt veel voordelen voor docenten:

  • Je staat tussen je studenten;
  • Alle studenten zijn zichtbaar op afzonderlijke schermen waardoor je ze gemakkelijk kunt aankijken;
  • Er zijn meerdere camerastandpunten, zoals een 360 graden-standpunt waardoor je de hele klas kunt overzien – en de studenten dus ook elkaar zien;
  • Het is eenvoudig om een poll te doen of meningen op te halen, waarbij het antwoord bij de desbetreffende student op het scherm verschijnt;
  • Je maakt eenvoudig break out-rooms aan, waar je als docent tussen kunt switchen;
  • Je sluit eenvoudig je eigen laptop op de bestaande apparatuur aan;
  • Er is altijd ondersteuning van een technicus in de ruimte.

Noordhoff ziet mogelijkheden in dit klaslokaal van de toekomst. We zijn samen met de audiovisuele partijen Avex en Barco dit klaslokaal van de toekomst gestart om te zorgen dat ook op afstand docenten en studenten interactie met elkaar kunnen aangaan.

Hoe ziet de virtual classroom van Noordhoff eruit?
In de virtual classroom van Noordhoff kan een docent 36 studenten ontvangen, die afzonderlijk op het beeldscherm te zien zijn. Je staat als docent tussen de beeldschermen waardoor het voelt alsof je in een collegezaal voor je studenten staat. Je kunt zelf je eigen laptop bedienen, en hebt de beschikking over veel digitale functionaliteiten. Zoals het delen van video’s en het bevragen van studenten via polls. Wil je nog meer mensen bij je les betrekken? Het is ook mogelijk om een interactive stream aan te zetten waardoor nog eens honderden mensen kunnen meekijken. Ben je zelf niet technisch aangelegd of word je zenuwachtig als de techniek hapert? Geen nood, er is altijd een technicus aanwezig om je te helpen.

Zelf zien hoe zo’n virtual classroom eruit ziet? Bekijk hier de video.

Wat levert het mij als docent op om deze virtual classroom te gebruiken?
Wie kan dat beter vertellen dan een docent die de virtual classroom al heeft mogen ervaren! Marjolein Kool was jarenlang docent Nederlands en nu coördinator taalonderwijs bij ROC Mondriaan; en daarnaast projectleider bij Heel Den Haag Leest. Vorig jaar gaf zij via de virtual classroom een online college Betekenisvolle lessen Nederlands. Op 22 november staat zij weer in het virtuele klaslokaal met het thema ‘Leesplezier in het onderwijs’.

Marjolein: “Allereerst zit de virtual classroom natuurlijk op een onwijs gave, inspirerende locatie midden in het centrum van Utrecht. Met in het pand allemaal meubels van boeken, daar houd ik erg van! Als je in de ruimte lesgeeft, heb je veel schermen om je heen waarbij je per scherm een gezicht ziet. Het contact met de deelnemers is daardoor heel direct, dat vind ik het grootste voordeel. Het voelt echt alsof je samen in één klaslokaal zit.

Het is daarnaast heel makkelijk om interactiviteit aan je les toe te voegen. In het college dat ik vorig jaar gaf, had ik dat al voorbereid via Lesson Up. Het was voor de deelnemers bijvoorbeeld heel gemakkelijk om te antwoorden op een poll, daarvoor was niet eens een extra telefoon nodig. Ook konden ze aan het einde van de les eenvoudig met een smiley de les evalueren. Daarnaast was het college via een link nog wekenlang terug te kijken. Zo’n virtual classroom is daarom een mooi medium om goed onderwijs met elkaar te kunnen delen.”

Kan ik het virtuele klaslokaal van Noordhoff eens proberen?
Ja, dat kan! Het virtuele klaslokaal ligt op een centrale plaats in Nederland: midden in het centrum van Utrecht, in de Zadelstraat. Als mbo- of hbo-docent kun je hier gratis een keer ervaren hoe het is om in een virtual classroom te staan. Ben je geïnteresseerd? Mail dan naar start@noordhoff.nl.

Via Noordhoff START krijg je toegang tot veel meer artikelen, verschillende events en demo’s en kun je diverse video’s, webinars, gastcolleges, whitepapers en lesmateriaal downloaden.

Onjuiste informatie?

Om je goed te kunnen helpen hebben we de volgende gegevens nodig:

Wij hebben je bericht in goede orde ontvangen!

Contactformulier

Om je goed te kunnen helpen hebben we de volgende gegevens nodig:

Verkeerde
code ingevuld

Om je goed te kunnen helpen hebben we de volgende gegevens nodig:

Fout ontdekt?

Om je goed te kunnen helpen hebben we de volgende gegevens nodig: